home
user-header
Тиксии аттыгар ниэмэстэр базалара баара дуо? 1
27 июня 2016 г., 01:39 712

 

 

Элиэнэ өрүс төрдүгэр биир арыыга, 1970 сыллаахха вертолетунан көтө сылдьан дьикти тутууну көрбүттэрин туһунан сурах баар.


Кытылга 200-чэ миэтэрэ уһуннаах сиринэн тайаабыт муора хараабылларыгар аналлаах бетон причалы көрбүттэр. Ол аттыгар солярка уонна кыраһыын кутуллубут алта сүүсчэкэ устуука 300-түү лиитирэлээх буочукалар бааллар эбит. "KRIGS-MARINE" диэн суруктаахтарын уонна свастика ойуулаахтарын туһунан кэпсииллэр. Итинтэн сабаҕалаан, бу сир Аҕа дойду сэриитин саҕана ниэмэс хараабыллара уонна подводнай лодкалара уматык куттан ааһар сирдэрэ буолуон сөп, дииллэр.

Билигин, бу туһунан ханнык да историческай докумуон суоҕун быһыытынан, тугу баҕарар куолулуохха сөп. Эбиитин, бу диэки араас экспедициялар да, туристар да охсуллан ааһаллар эбит да, биир да хаартыскаҕа түһэрии суох быһыылаах.

Манна сыһыаннаах, чуолкайдык биллэр историческай докумуоннарынан бигэргэнэр туох баарый?

1940 сыллаах саас, ССРС-тан Германия посольствота, биир хараабылы Хотугу Муора Суолунан арҕааттан илин арыаллаан баралларыгар көрдөспүт. Бу, ниэмэстэр Иккис Аан дойду сэриитин тоҕо тардыбыт кэмнэрэ этэ. Дьиҥэ маннык кэпсэтиһии 1939 сылтан ыла бара сатаабыт эбит. Кэмниэ кэнэҕэс нууччалар, “Комет” диэн ааттаах банановозтан байыаннайга кубулутан тупсаран оҥоһуллубут хараабылы арыаллыыр буолбуттар.

Аан дойду сэриитэ саҕаламмытын кэннэ, нууччалар бу судно Хотугу Муора Суолунан айанныырын тоҕо көҥүллээтилэр?

Сэрии иннигэр Англия, Франция да, АХШ да, тыҥаан турар туругу тоҕо тардыбат туһугар сэрэнэн дьаһаналлара. Онтон сэрии саҕаламмытын кэннэ, арҕааҥы дойдулар туох санаалаахтара соччо биллибэт этэ. Кинилэр ССРС-ы кытта дипломатическай кэпсэтиһиилэртэн дьалты буола сатыыллара. Онон Германияны ССРС-ка күөттүөхтэрин, баҕар сэриигэ көмөлөһүөхтэрин сөп курдуга. Кинилэр, аны хотторор түгэннэригэр Европа экономиката бүүс-бүтүннүү илиҥҥи фроҥҥа нууччалары утары түмүллэн үлэлиир кыахтааҕа. Онтон ССРС промышленноһа сэриигэ бэлэмэ суоҕа. Онон Кремль төһө кыалларынан, Германия саба түһэригэр сылтах биэрбэт буола сатыыра. Аны урут ССРС уонна Германия, Бастакы Аан дойду сэриитин кэнниттэн, Аан дойду сыһыаннаһыытыгар туора көрүллэр буоланнар, иккиэн бииргэ үлэлииргэ күһэллибиттэрэ. Өр сыллаах бииргэ үлэлээһин, төһө да биирэ атыныгар саба түһэр кутталлааҕын иһин, эмискэ тохтооботоҕо.

Ол да буоллар, нууччалар сэрэххэ араас миэрэлэри ыла сатаабыттара. Ол саҕанааҕы Хотугу Муора Суолун начальнига И.Д. Папанин ис дьыала наркома Л.П.Берияҕа маннык сурук суруйбут

В навигацию 1940 года на Главсевморпуть возложена проводка двух немецких судов Северным морским путем с запада на восток. У меня нет сомнений, что указанные суда будут иметь на борту оружие. Поэтому считаю необходимым иметь на борту ледоколов «И. Сталин» и «Красин», осуществляющих проводку этих судов, по два пулемета с соответствующим запасом патронов и по одному инструктору для инструктирования и обучения судэкипажа овладению указанным видом оружия

 

 

Бу сурукка Берия эппиэттээбэтэх. Ол да буоллар, айаҥҥа бэлэмнэнии бара турбут. Кэлин биллибитинэн, “Кометы” сэриигэ бэлэмнээн күүскэ сэбилээбит этилэр. Ол курдук, алта устуука 150 миллиметрдээх орудиелар, тоҕус 20 уонна 37 миллиметрдээх зенитнэй пушкалар, биэс торпеднай аппараттар, бу хараабылга бааллара. Ону таһынан трюмҥа чаас-чааһынан араартаммыт “Арадо” диэн гидросамолет кистэнэ сытара. Онон иккиэйэх пулемет киниэхэ утарылаһар кыаҕа суоҕа

 

 

Баҕар ол иһин да буолуо, бу устууга ССРС оборонатын комитета эрдэттэн бэлэмнэммит курдук. Ыам ыйын 20 күнүгэр маннык уураах таһаарбыт

1.    Разрешить НК ВМФ осуществить в навигацию 1940 года перевод подводной лодки Щ-423 из состава Северного флота на ТОФ. 2. Обязать т. Папанина И.Д.: а) оборудовать подводную лодку Щ-423 ледовой защитой на Мурманском судостроительном заводе по чертежам НК ВМФ; б) провести подводную лодку Щ-423 в навигацию 1940 года в составе каравана судов по Северному морскому пути из Мурманска до бухты Провидения; в) совместно с НК ВМФ утвердить план обеспечения подводной лодки Щ-423

 

 

“Комет” от ыйыгар айаҥҥа турунуохтааҕын, нууччалар биллибэт сылтаҕынан атырдьах ыйын ортотугар диэри туппуттар. Хараабыл хапытаана Р.Эйссен атырдьах ыйын 13 күнүгэр, кэмниэ кэнэҕэс маннык телеграмманы туппут:

Русские просят корабль немедленно идти к проливу Маточкин Шар, где его ждет ледокол «Ленин» с инструкциями и навигационными материалами на борту. На запрос Борисов (сотрудник Наркомата внешней торговли) отвечает, что обстановка неблагоприятная, и предлагает поторопиться. Согласно полученным от руководителя экспедиции Шевелева сведениям, имеется обоснованная надежда, но предлагается спешить

Щ-423 подводнай лодка (командира – 3-һүс рангалаах капитан И.М.Зайдулин), “Кометтааҕар” бытааннык устар буолан, эрдэттэн сир ыла турбут. Кинини “А.Серов” диэн транспортнай хараабыл арыаллаан, атырдьах ыйын 15 күнүгэр Диксоҥҥа тиийбит. Бу кэмҥэ “Комет” Новая Земля арыыга баар.

 

 

Салҕыы, Арктика Илиҥҥи сакторын начальнига А.П.Мелехов отчуотун ааҕыҥ

О предстоящей проводке на восток судна, проходящего под именем «Лихтер» (Комет атын аата), узнали 24.08. При этом «Лихтер» в это время находился у острова Тыртова. В беседе с Москвой по прямому проводу через радио-центр (мыса) Шмидта получили от т. Степанова (заместитель начальника ГУСМП) запрос, знаем ли мы что-либо о «Лихтере». Пришлось ему сообщить, что ничего не знаем, так как сегодня только о нем вообще услыхали.

    29 августа получили место от Сергиевского, когда он в 06 по московскому (времени) был в 240 милях от острова Четырехстолбового (архипелаг Медвежий.). Получив от т. Шевелева предупреждение шифром о том, что это за «Лихтер», о том, что проводка его должна быть особой, чтобы не видело ни одно судно, решили поручить эту проводку только ледоколу «Каганович».

    30 августа около 17.30 в 10 милях от острова Четырехстолбового встретили и приняли под проводку «Лихтер» В 04.30 (1 сентября) получили распоряжение из Москвы остановиться и, возможно, даже вернуться с 11.00 обратно С полученным определенным распоряжением т. Папанина вернуть «Лихтер» на запад вместе с т. Никитиным (помполит Штаба операции) поехали на него для переговоров. Капитан «Лихтера» от возвращения категорически отказался

    2 сентября в широте 70°15 нордовой и долготе 170°02 остовой (мыс Шелагский.) легли в дрейф во льду баллов около 3–4. Через т. Сергиевского объявили капитану «Лихтера» ждать до получения ответа из Москвы, но последний передал просьбу прибыть к нему для переговоров. Снова с т. Никитиным поехали на «Лихтер». Капитан заявил, что его должны около Берингова пролива встречать 1 сентября, поэтому он задерживаться больше не может, и ультимативно заявил, что независимо от ответа из Москвы он завтра, то есть 3 сентября, в 8 часов по местному времени снимается и уйдет самостоятельно и просит к этому времени снять лоцманов. Одновременно дает письмо, что всю ответственность за последующее с судном и людьми он принимает на себя и на свое правительство. Вторично сообщили в Москву о положении дела.

    3 сентября в 8.30 получили разрешение отпустить «Лихтер» на восток, но с получением письма и обеспечением наблюдения за его направлением Письмо взяли, текст которого был почти целиком передан нами. Выведя на чистую воду в широте 70°10 нордовой и долготе 170°36 остовой в 9.30 «Лихтер», отпустили для самостоятельного плавания на восток

Хотугу Муоратааҕы Суолунан аан бастакынан айаннаабыт Щ423 подводнай лодка экипаһа

 

 

“Комет” рейдер, ити курдук Хотугу Муора Суолунан Чуумпу акыйааҥна тахсан хас да хараабылы тимирдибитэ.

Ол саҕанааҕы Сэбиэскэй Союз сэриигэ бэлэмэ суоҕун уонна атын кыахтаах дойдулар фашистскай Германияны утары биир кэлим фрону тыл-тылга киирсэн тэрийэ охсубатахтарын туһанан, байыаннай хараабыл Атлантическай акыйаантан Чуумпу акыйааҥҥа түспүттээх. Бу айаҥҥа, ниэмэс разведката Арктика туһунан элбэх сибидиэнньэни хомуйан, кэлиҥҥи устууларыгар киэҥник туһаммыта чуолкай.

 

Салҕыыта - кэлин

 

 

 

Избранное
  • 27 июня 2016 г., 11:18
    la.davydov   Пожаловаться

    Для отстоя и отдыха экипажи ПЛ использовали совершенно безлюдные места - залив Волчий на архипелаге Норденшельда (скорее всего уже с лета 1942 г.), вышеуказанный район мыса Спорый Наволок, бухту Слободская в Енисейском заливе, устье реки Лены, остров Вардроппера в необитаемом районе шхер Минина, острова Мона. На острове Вардроппера предположительно даже была установлена радиостанция для передачи целеуказаний для наведения подлодок на конвои. http://nvo.ng.ru/history/2002-03-29/5_bases.html

Чтобы оставить комментарий, вам нужно авторизоваться или зарегистрироваться
Включите премодерацию комментариев
Все комментарии к этому посту будут опубликованы только после вашего подтверждения. Подробнее о премодерации
Обратная связь